Special

PEGI introduceert nieuw pictogram om in-game aankopen te duiden

Ook PEGI gaat met de tijd mee, en vindt nieuwe gevaren in games om ouders en kinderen voor te waarschuwen. Wat betekent het nieuwste icoontje achterop de doosjes van spellen? We leggen het in heldere taal voor...

De in de Benelux welbekende Pan-European Game Information (PEGI) instantie lijkt nu, naast lokale autoriteiten, ook actie te ondernemen om ouders van gamende kinderen meer wegwijs te maken in hun aankopen. Aan de hand van een nieuw pictogram op de fysieke doosjes van spellen, wil de instantie nu aangeven dat er, juist na aanschaf van de game, mogelijk nog meer aankopen schuilen binnen de (online) spelwereld. 

Het nieuwe embleem zal prijken op alle fysieke games die een zekere vorm van 'microtransacties' kennen; kleine(re) bedragen waarmee spelers extra wapens, kostuums of, ongetwijfeld de meest omstreden van het stel, loot boxes mee kunnen kopen. 

PEGI pictogram microtransacties

De noodzaak voor meer duiding
In een vandaag gepubliceerd nieuwsartikel verklaart PEGI de noodzaak voor de nieuwe classificering. Daarbij wordt aangehaald dat in-game aankopen al eerder aangegeven werden bij digitale aankopen, maar nu ook op tastbare doosjes in de winkel geduid zal worden.

PEGI baseert de noodzaak voor het pictogram op basis van een marktonderzoek van het Nederlandse Ipsos uit mei 2018, waaruit blijkt dat ouders vaak niet eens doorhebben dat hun kinderen na de aankoop van een spel nog meer geld in het spelletje kunnen verliezen:

"A consumer survey by Ipsos recently showed that 2 in 5 parents of children that play games indicate that their child spends money in-game. Of those parents, the vast majority (over 8 in 10) have an agreement of some kind about spending. This can take the form of asking permission before each purchase (60%), a weekly or monthly spending limit (31%), use of parental control tools (28%), monitoring credit card bills (25%) or the use of pre-paid value cards (20%). Only 2% of parents do not monitor their children’s spending."

Vooral bedoeld voor ouders, én hun portemonnee...
De toespitsing op vooral de ouders van jonge gamers lijkt een gerichte focus te zijn, zo geeft ook PEGI-topman Simon Little aan in hetzelfde artikel. Het nieuwe PEGI-pictogram dient vooral de voogd(en) erop te wijzen dat de prijs van het spelletje nog duurder kan uitpakken dan aanvankelijk gedacht, en daarom kan het behulpzaam zijn om hierover een gesprek aan te knopen tussen kind en ouders.

"Making parents aware of the existence of optional in-game purchases upfront is an important first step. PEGI will now make this information available at the point of purchase, so that a parent can decide whether and how they want to monitor and/or limit a child’s spending.

While we know that parents use different methods to control spending, parental control tools are a very helpful next step in making sure that the overall online experience of the child is safe, including the possibility to control spending. Entering into a dialogue with the child about the games they enjoy is certainly a must for all parents. It will provide them with the necessary context to create a gaming environment both the children and the parents are comfortable with."

Pictogram of niet, blijf aan de praat!
En dat is ook precies die visie is ook waar wij van Wat Speelt Mijn Kind achter staan; een open discussie tussen ouders en hun gamende kinderen. Door het gesprek aan te gaan over waarom bepaalde games zo interessant zijn voor het kind en gerichte vragen te stellen over hun doelstelling (en spenderen) in de spellen; daar hebben beide partijen baat bij. 

Terwijl PEGI de nieuwe iconen op doosjes van komende games drukt, woedt lokaal nog altijd de oorlog tegen lootboxes, mogelijk de meest schadelijke vorm van in-game aankopen en microtransacties. 

De Benelux lijkt zich nog altijd fier te verzetten tegen het verschijnsel, waarbij het dreigen met sancties onder meer Blizzard (Overwatch, Heroes of the Storm), 2K Games (NBA 2K18 en NBA 2K19) en Valve (Counter-Strike: Global Offensive) heeft doen bezwijken op dit gebied. Deze ondernamen in de afgelopen tijd actie om hun lootboxes aan te passen, dan wel uit de verkoop te halen.

Geschreven door Tom Kauwenberg op 30 augustus 2018

Lees ook