Special

Kansspelautoriteit: Gokken in games is een overtreding van de kansspelregels

Gokken kan behoorlijk gevaarlijk zijn, zeker als het jongeren betreft. De Kansspelautoriteit onderzoekt al langer of bepaalde opties in spellen bestempeld kunnen worden als gokken en de definitieve uitspraak is nabij.

In games is gokken tegenwoordig bijna niet meer weg te denken. Het is een 'normaal' verdienmodel geworden en er worden miljoenen euro's verdiend aan virtuele voetbalspelers in FIFA of aan nieuwe kledingstukken in Overwatch. Vooral in populaire games is dit verdienmodel vrijwel altijd terug te vinden, maar jarenlang is het stil gebleven of het systeem wel legaal is. Gokken in games is anders dan in het casino. In een spel kun je ook wel echt geld uitgeven, maar het gok-element zit hem in de willekeur van het kopen van personages, kleding of bijvoorbeeld wapens. Door te betalen koop je veelal dus niet specifiek een artikel, maar wordt er door het spel zelf bepaald wat jij krijgt. FIFA-spelers hopen natuurlijk op grote voetbalhelden als Messi of Ronaldo, maar de kans is klein dat je zo'n grote speler krijgt. Bovendien is in veel van deze spellen ook de mogelijkheid jouw gekochte virtuele artikel door te verkopen en ook daar heeft de Kansspelautoriteit moeite mee.

Dit lijkt nu voorbij, want afgelopen jaar was er veel ophef rondom Star Wars: Battlefront 2, die niet geheel eerlijk omging met de zogeheten loot boxes (ofwel het kopen van spullen waarbij je niet de keuze hebt wat je krijgt). Door de massale kritiek is de Nederlandse Kansspelautoriteit een onderzoek gestart en die concludeert nu dat veel (populaire) games de Nederlandse kansspelregels overtreden en elementen bevatten die ook in de gokwereld aanwezig zijn. De Kansspelautoriteit heeft momenteel tien spellen onderzocht en vier daarvan bevatten 'economische waarde' voor prijzen uit loot boxes. Deze digitale prijzen zijn via externe handelsplaatsen door te verkopen, wat weer echt geld op kan leveren. Vooral zeldzame artikelen kunnen je veel geld opleveren.

Marja Appelman, directeur van de Kansspelautoriteit, verklaarde tegenover de NOS: "Ze zijn ontworpen zoals gokspellen zijn ontworpen, met het gevoel dat je bijna hebt gewonnen. Er zijn allerlei geluidseffecten en visuele effecten als je zo'n loot box opent. Daarmee heb je de neiging om door en door te spelen."

Overwatch loot box
De Nederlandse Kansspelautoriteit heeft geen titels van de spellen bekendgemaakt die de regels momenteel overtreden. Wel laat men weten dat de makers van de spellen zijn aangeschreven en dat ze acht weken de tijd hebben om hun games aan te passen. Mochten ze dit niet doen, dan kan de toezichthouder overgaan tot het opleggen van boetes. Ook is het mogelijk dat men de verkoop van het bewuste spel gaat verbieden. Afgezien van de vier games die echt aanpassingen moeten doorvoeren, heeft de Kansspelautoriteit ook kritiek op de overige zes spellen. Het hele principe van loot boxes heeft veel weg van bekende gokmechanismes. De grootste doelgroep van de spellen, jongeren, zijn tevens extra kwetsbaar voor dit soort prikkels. Het zou zelfs tot een vorm van gokverslaving kunnen leiden.

De keerzijde van dit debacle is dat loot boxes flink wat inkomsten genereren voor ontwikkelaars en uitgevers van games. Volgens een onderzoek van Juniper Research wordt geschat dat grote bedrijven dit jaar bij elkaar 24 miljard dollar zullen verdienen aan alleen loot boxes. In 2022 zou dit bedrag zelfs op kunnen lopen tot 40 miljard dollar. Naast Nederland zijn meer Europese landen aan het onderzoeken of gokken in videospellen verboden moet worden. Zo zijn ScandinaviŽ, Duitsland en Groot-BrittanniŽ ermee bezig om loot boxes af te schaffen.

Dit verhaal krijgt dus zeker een staartje. Mocht het verbod inderdaad grootschalig doorgevoerd worden, dan zullen ontwikkelaars en uitgevers een ander verdienmodel moeten gaan zoeken. Onze tip voor nu: let op je kinderen wat zij uitgeven aan games en bespreek wat ze wel en niet mogen.

Geschreven door DaniŽl de Zwart op 25 april 2018

Lees ook