Special

Beweging en games

Gamen is een niet heel sportieve bezigheid, kon je jaren geleden nog zeggen. Zeker, de meeste spellen breng je door op de bank, op een stoel of in bed met een controller, muis en toetsenbord, draagbare console of je smartphone in de handen.

Sinds de komst van controllers met bewegingssensoren is gamen allang niet meer alleen het stilzitten en op een paar knopjes drukken. Sinds de motion controllers, die jouw bewegingen registreren, op de Nintendo Wii zijn bepaalde games echt topsport gebleken en nog altijd is bewegen tijdens een videospelletje spelen populair.

Wii Sports, Guitar Hero, Just Dance en een van de grootste successen: Pokémon GO. De games en de daarbij horende accessoires blijken ongekend populair, met verkoopcijfers van ruim 82 miljoen exemplaren van Wii Sports en miljoenen exemplaren van Guitar Hero en Just Dance. Het zijn perfecte partygames om met vrienden en familie te spelen, want samen dansen of elkaar verslaan met bowlen of tennis geven de games een competitief tintje. Hierbij gaat het niet om het snelste op een knopje rammen of goed zijn met het besturen van bijvoorbeeld een voertuig, maar juist om alledaagse vaardigheden. Laat zien wat je lichaam kan en geef je soepele spieren de kans om de overwinning te behalen. En omdat de spellen toegankelijk zijn en geen geweld bevatten, is het voor alle leeftijden te spelen.

Bewegen en games vr
Het grootste succes van de afgelopen twee jaar is Pokémon GO, de app voor je smartphone die met augmented reality werkt. Je moet daadwerkelijk de straat op om Pokémon te zoeken en te vangen. Water Pokémon zitten bijvoorbeeld vrijwel alleen maar bij plekken met water, zoals sloten, rivieren en meren. Wil je ze allemaal vangen en eieren uitbroeden waar ook Pokémon uit komen, dan zul je kilometers moeten lopen. Op internet zijn verhalen te vinden dat mensen door dit spel kilo’s zijn afgevallen, een gezonde manier van gamen dus. Het bracht wel risico's met zich mee door mensen die alleen maar naar hun scherm staarden, waardoor op straat onveilige situaties ontstonden. Wel zijn er miljoenen mensen de straat op gegaan en hebben ze daarnaast sociale interactie gehad met medespelers.

De nieuwigheid is er inmiddels wel van af en daarom komen bedrijven nu met virtual reality. Je krijgt iets minder beweging, maar games spelen met een bril op je hoofd biedt veel mogelijkheden. In veel games moet je je hoofd bewegen om rond te kijken en er zijn spellen die iets meer van je hoofd en nek vragen. Heb je daarbij ook bewegingscontrollers in je handen, dan kunnen je armen ook de nodige sportiviteit verwachten. Met PlayStation VR blijft bewegen beperkt doordat je bij de meeste spellen moet zitten of staan, maar met vr-apparaten als HTC Vive en Oculus Rift kun je ook lopen. Natuurlijk is er beperkte ruimte, hoewel het games een nieuwe visie biedt en veel meer mogelijkheden. En er zijn zelfs al bedrijven die hele pakken hebben ontworpen die al je bewegingen registreren en je meer vrijheid geeft om te lopen. Voor consumenten is dit nog niet op de markt, maar het zou een geweldig initiatief zijn op beurzen of andere evenementen om consumenten het te laten testen. Virtual reality is een duurder alternatief, dus wil je het iets goedkoper houden, dan is een Just Dance een prima start om gamen en bewegen te combineren.

Geschreven door Daniël de Zwart op 16 februari 2018

Lees ook

Just Dance 2018
Sport
Dansen tot je een ons weegt
Rapport Just Dance 2018